جمعه، 14 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » آشفتگی‌ بازار در حوزه گوشت روژان شماره 756

کشتارگاه‌ دام سنندج به بخش خصوصی واگذاری می‌شود

آشفتگی‌ بازار در حوزه گوشت روژان شماره 756

0
کد خبر: 1170

آشفتگی‌ بازار در حوزه گوشت روژان شماره 756

محمد کرمی گفت:‌آشفتگی‌های حوزه گوشت به نبود یک سیستم تعریف شده و عدم نظارت درست بربازار برمی‌گردد و اگر کشتارگاهها در مدیریت بخش خصوصی درآید بیشتر مشکلات این بخش حل خواهد شد.
سنندج - خبرنگار روژان:
در حالیکه آشفتگی بر بازار گوشت همچنان حاکم است مدیرعامل کشتارگاه سنندج می‌گوید کشتارگاه‌ دام سنندج به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
محمد کرمی گفت: آشفتگی‌های حوزه گوشت به نبود یک سیستم تعریف شده و عدم نظارت درست بربازار برمی‌گردد و اگر کشتارگاه‌ها به مدیریت بخش خصوصی درآید بیشتر مشکلات این بخش حل خواهد شد.
او در گفت‌وگو با ایسنا مساحت کشتارگاه سنندج را 8 هزار متر مربع اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد مدیریت کشتارگاه در دست بخش دولتی و ۷۰ درصد آن در دست بخش خصوصی قرار دارد که نوع حاکمیت و تصمیم‌گیری بخش دولتی به یک معضل اساسی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه کشتارگاه سنندج، یک کشتارگاه کامل و مجهز در استان کردستان است که تنها ۱۰ درصد از ظرفیت آن فعال است و این ریشه در عدم همکاری سایر کشتارگاههای استان با این مجموعه است، افزود: در صورت استفاده از ۱۰۰ درصد ظرفیت گشتارگاه سنندج این مجموعه قابلیت تولید و تامین گوشت کل استان را دارد.
مدیرعامل کشتارگاه سنندج، این مرکز را یکی از کشتارگاه‌های تاپ و نمونه کشوری ذکر و عنوان کرد: باتوجه به ظرفیت خوب این کشتارگاه باید روزانه در سه شیفت بالغ بر ۳۰۰ راس دام سنگین و ۱۰۰۰ دام سبک کشتار شود، اما متاسفانه در حال حاضر به طور میانگین ٤٥ دام سنگین و ۱۳۰ دام سبک در این مجموعه ذبح می‌شود.
وی به عملکرد سایر کشتارگاههای استان کردستان اشاره کرد و گفت: کشتارگاههای دام سقز و مریوان یک کشتارگاه کاملا سنتی است و با علم به اینکه دام در محیطی ناسالم کشتار می‌شود و با سلامتی مردم ارتباط مستقیم دارد، کماکان گوشت به صورت سنتی در این کشتارگاهها عرضه می‌شود.
مدیرعامل کشتارگاه سنندج اضافه کرد: کشتارگاه دام سنندج به صورت مستقیم زیر مجموعه دامپزشکی استان و تحت نظارت این سازمان است و به صورت مداوم روزانه ٤ دامپزشک در این مرکز حضور دارند و بر روند اجرای کشتار دام نظارت کامل دارند.
کرمی اضافه کرد: روزانه بین ۱۲ الی ۱۳ تن کشتار در این کشتارگاه صورت می‌گیرد.
وی تصریح کرد: گرچه این کشتارگاه آمادگی و ظرفیت لازم برای صادرات گوشت را دارد، اما تا کنون عملا اتفاقی در حوزه صادرات گوشت انجام نشده است.
کرمی به مصرف و تقاضای کردستانی‌ها برای مصرف جگر اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه جگر از ارزش غذایی بالایی برخوردار نیست اما مردم استان علاقه زیادی به مصرف جگر دارند، لذا از آن‌جایی که میزان عرضه و تقاضای گوشت و جگر باهم همخوانی ندارد به ناچار جگر از استان‌های دیگر به کردستان وارد می‌شود.
وی یادآور شد: متاسفانه کنترل و تعیین نرخ گوشت از دسترس کشتارگاه خارج و به صورت انحصاری در دست ۳ الی ٤ فروشنده دام در استان قرار دارد که این مهم نیازمند نظارت است.
کرمی عنوان کرد: کنترل کامل قیمت گوشت نیازمند ثبات کامل بازار است و برای کنترل قیمت می‌بایست صفر تا صد تولید، توزیع و عرضه گوشت به کشتارگاه‌ها سپرده شود و تحقق این مهم ۱۰ تا ۲۰ درصد بر قیمت گوشت اثرگذار است.
وی ادامه داد: قیمت گوشت به تناسب فصل‌های مختلف سال متفاوت است و در فصل بهار که تقاضا برای گوشت بیشتر و قیمت افزایش پیدا می‌کند و بعد از عید نیز کاهش می‌یابد و در فصل‌های پاییز و زمستان نیز قیمت گوشت ثابت است.
وی بیان کرد: بخشی از درآمد و سود کشتارگاه به تعداد دام و ۷۰ درصد آن به فرآوری‌ آلایشات غیر خوراکی وابسته است.
به گفته وی، کشتارگاههای استان باید از حالت سنتی خارج شده و تحت مدیریت خصوصی قرار گیرد و دولت باید از اهرم‌های خود استفاده کند تا تولید گوشت در قالب قانونی و استاندارد آن انجام شود.
وی یادآور شد: آشفتگی‌های حوزه گوشت به نبود یک سیستم تعریف شده و عدم نظارت درست بربازار برمی‌گردد و اگر کشتارگاهها در مدیریت بخش خصوصی درآید بیشتر مشکلات این بخش حل خواهد شد.
کلید واژه ها:
کشتارگاه سنندج
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید