پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » نسل گونه‌های بومی گیاهی و جانوری کردستان در معرض نابودی هستند

آشنایی با موزه تاریخ طبیعی کردستان

نسل گونه‌های بومی گیاهی و جانوری کردستان در معرض نابودی هستند

0
کد خبر: 1104

نسل گونه‌های بومی گیاهی و جانوری کردستان در معرض نابودی هستند

نظم موجود در چرخه‌های زیست– زمین- شیمیایی به هم خورده، فرسایش خاک‌های حاصل‌خیز شدت گرفته و اقلیم در حال تغییر است.
سنندج - خبرنگا روژان پرس:
موزه‌های تارخ طبیعی محلی برای شناسایی و معرفی گونه‌های جانوری، گیاهی، زیست بوم و تنوع زیستی هر کشور هستند.موزه ها از چگونگی زیست گیاهان و جانوران در طبیعت و تاثیر آنها بر زندگی انسان‌ها سخن می‌گویند و با ثبت لحظه‌های نادر در خدمت بشریت قرار می‌گیرند.
وظیفه اصلی موزه‌ها آشنایی جامعه و ارتقاء آگاهی‌های عمومی در مورد جانوران، گیاهان، موجودات زنده، فسیل‌ها،کانی‌ها و همچنین زیستگاه‌های طبیعی است.
موزه‌ها مکان‌هایی هستند که عامل انتقال توسعه دانش در دنیای طبیعی و جایگاه نقش انسان در آن می‌باشد.
موزه‌ها درک انسان رااز محیط اطراف خود افزایش می‌دهند و فرصت‌هایی را برای کسب دانش و غنی ساختن فرهنگ فراهم می‌آورند. موزه‌ها می‌توانند طرز تفکر مردم را در مورد طبیعت تغییر دهند. و به عنوان یک مکان فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تحقیقاتی و نمایشگاهی ضمن معرفی زیست بوم‌های مختلف، ارزش حفاظت و نگهداری تنوع زیستی را نیز به اقشار جامعه القا نماید.
درهمین راستا موزه تنوع زیستی و تاریخ طبیعی اداره کل از سال 1380 فعال است.
این موزه با مساحت 400 متر مربع و در دو طبقه مجموعا تعداد 738 نمونه از انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان، ماهی‌ها، حشرات، مرجان‌ها، نرمتنان، سایر بندپایان، فسیل بی‌مهره‌گان، سنگ‌ها و کانی‌ها و اسکلت استخوانی پرندگان و هد مانت وجود دارد.
هر یک از جانوران مهره‌دار موجود در موزه دارای شناسنامه‌ای است که بر روی آن مشخصات و ویژگی‌های زیستی آن نمونه ذکر شده است. این مشخصات شامل نام فارسی، نام انگلیسی، نام علمی، نوع زیستگاه، پراکندگی در جهان و نوع تغذیه آن گونه است که اطلاعات مفیدی به بازدید کننده ارائه می‌دهند.
در  1401 و دو ماه اخیر 1402 در راستای ارتقای آگاهی‌های زیست محیطی بازدیدکنندگان زیادی بیش از 3500 نفر از اقشار مختلف بویژ دانش آموزان از این موزه بازدید نموده‌اند.
تنوع زیستی استان کردستان
تنوع زیستی کره زمین بسرعت در حال کاهش است و این امر به صورت مستقیم و غیر مستقیم  ناشی از فعالیت‌های انسان است. اکوسیتم‌های طبیعی زمین عمدتاّ توسط انسان تغییر داده شده و برخی تا سر حد نابودی تخریب شده‌اند. نظم موجود در چرخه‌های زیست– زمین- شیمیایی به هم خورده، فرسایش خاک‌های حاصل‌خیز شدت گرفته و اقلیم در حال تغییر است. تعداد زیاد و نامعلومی از گونه‌ها منقرض شده‌اند و اندازه جمعیت بسیاری از گونه‌ها کاهش یافته و در معرض انقراض قرار دارند. همچنین بسیاری از گونه‌ها برای ادامه حیات خود نیاز به مداخله انسان هستند. (‌مانند آهو در استان کردستان که منقرض شده و اکنون در سایت بیجار در حال تکثیر و معرفی مجدد به زیستگاه است). امروزه، ابعاد کاهش ونابودی گونه‌ها آنقدر بزرگ است که با عنوان «انقراض ششم» یا انقراض هولوسن شناخته می‌شود.
  استان کردستان در غرب ایران، بامساحت 28203 کیلومترمربع 7/1درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده است. اقلیم استان کردستان دارای دو نوع آب و هوای مرطوب در غرب و سردوخشک در شرق استان می‌باشد. و همین اقلیم باعث ایجاد  جامعه جنگلی در غرب استان واستپی و نیمه استپی در شرق استان شده.
کردستان بدلیل قرارگیری در بخش شمالی رشته کوه زاگرس و مجاورت با بخش‌های شمالی اکوزون آناتولی یکی از مطلوبترین و متنوع‌ترین زیستگاه‌های  در ایران به شمار می‌رود و بر همین اساس تنوع گونه‌ای زیاد بوده و اکوسیستم‌های متنوعی را به وجود آورده است.
رویشگاه‌ها و زیستگاه‌های استان کردستان تا کنون پذیرای بیش از46  گونه پستاندار بوده. از میان پرندگان خشکزی وآبزی در استان تا کنون 311 گونه پرنده به کمک کارشناسان محیط زیست، محیطبانان و پرنده نگران علاقمند ثبت وشناسایی گردیده است. 38 گونه خزنده ، 7گونه دوزیست و 54 گونه ماهی و بیش از  1750 گونه گیاهی در استان بر اساس مطالعات شناسایی گردیده.
استان کردستان زیستگاه و خاستگاه چندین گونه بومی گیاهی و جانوری  مانند گونه منحصر به فرد گیاهی، گیاه گوشک (utricularia negalecta) که تنها گونه گیاهی گوشت‌خوار در ایران و از محدود گونه‌های گوشت‌خوار آسیای میانه می‌باشد که در تالاب زریوار شناسایی شده است.
و دو گونه سمندر  خال زرد کردستانی و سمندر آتشین که در مناطق غربی استان پراکنش دارد جزء گونه‌های اندمیک استان  محسوب می‌شوند.
برای حفظ وحراست از تنوع زیستی(فون وفلور) در استان کردستان تا کنون 9 منطقه  تحت عناوین( 5 منطقه حفاظت شده،  2 اثر طبیعی ملی، 1 پناهگاه حیات وحش زریوار  و یک تالاب  ثبت کنوانسیون بین المللی رامسر )  توسط اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان مدیریت می‌شوند.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید