شنبه، 16 تیر 1403
روژان پرس » اخبار » سازمان ملی زمین و مسکن، کردستان را مستعمره خود می‌داند

استاندار در چهارمین نشست شورای مسکن کردستان:

سازمان ملی زمین و مسکن، کردستان را مستعمره خود می‌داند

0
کد خبر: 1934

سازمان ملی زمین و مسکن، کردستان را مستعمره خود می‌داند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان اعلام کرد: در 2/5 سال اخیر 45 درصد تعهدات مربوط به نهضت ملی مسکن انجام شده که این عدد تا شهریور به 75 درصد می‌رسد.
چهارمین نشست شورای مسکن کردستان با هدف بررسی وضعیت مسکن، راهکارهای برون رفت از مشکلات و ارزیابی روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد.
به گزارش خبرنگار روژان پرس، استاندار کردستان با انتقاد از روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن کردستان گفت: سرعت اجرا در حد نیاز استان نیست، باید با سرعت بیشتری پیش برویم و با هرگونه اهمال در اجرای مصوبات شورای مسکن برخورد جدی خواهد شد.
در زمینه نوسازی بافت فرسوده رتبه خوبی در کشور نداریم
اسماعیل زارعی کوشا تصریح کرد: در زمینه نوسازی بافت فرسوده رتبه خوبی در کشور نداریم بنابراین ضرورت دارد در راستای شناسایی و حذف موانع و تدوین بسته‌های تشویقی جدید اقدام شود.
وی خاطر نشان کرد: برخی مدیران و کارشناسان راه و شهرسازی برای خود شیرینی و مانع سازی در اجرای سریع نهضت ملی مسکن اجازه‌ نامه‌های غیر ضروری برای سازمان ملی زمین و مسکن نوشته و استعلامات غیر ضروری می‌گیرند که در صورت شناسایی این افراد سریع در راستای برکناری آنها اقدام خواهیم کرد زیرا ما تابع قانون هستیم نه مستعمره سازمان ملی زمین و مسکن.
زارعی کوشا افزود: قرار بود این سازمان ما را در اجرای نهضت ملی مسکن کمک کنند که تا کنون به تعهدات خود عمل نکرده است.
در زمینه صدور پروانه رتبه 20 کشوری را داریم
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به سیاست‌های دولت در راستای جهش تولید مسکن گفت: ایجاد زمینه مشارکت حداکثری مردم از طریق واگذاری زمین‌های 4 و 8 نفره، افزایش سرعت ساخت با استفاده از روش‌ها و مصالح نوین، ارتقاء کیفیت مسکن، حمایت از حضور مهندسان در فرایند ساخت و کمک به اشتغال از اهم سیاست‌های این وزارتخانه می‌باشد.
جهانگیر الیاسی افزود: سهم اختصاصی کردستان از طرح نهضت ملی ساخت 36 هزار و 748 واحد بود اما 77 هزار و 767 ثبت نام کردند که در نهایت 76 هزار و 750 نفر تایید شدند و پس از تامین زمین مورد نیاز مذاکرات لازم با شرکت‌های بومی و غیر بومی دارای توانائی ساخت و ساز مدرن انجام و قرارداد ساخت با آنها بسته شد.
وی استفاده از بافت فرسوده شهرها را یکی از راهکارهای برون رفت از کمبود مسکن خواند و تصریح کرد: در زمینه صدور پروانه رتبه 20 کشوری را داریم اما در فاکتور بومی سازی و استفاده ار بسته تشویقی در شهرهای سقز، قروه ومریوان موفق عمل کرده‌ایم که برای بهبود عملکرد ضرورت دارد تا درخواست‌های ارائه شده به کمیسیون‌های ماده 5 تا پایان خرداد مصوب شود.
الیاسی اعلام کرد: از ظرفیت گروه‌های جهادی در توجیه بسته‌های تشویقی طرح بازآفرینی بافت فرسوده استفاده می‌شود به طوری که این افراد به خانه‌های افراد مراجعه می‌کنند تا آنها را از امتیازات آگاه سازند اما شهرداری به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است.
وی در خصوص عملکرد طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر گفت: اراضی مورد نیاز در 35 شهر در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته و شهرهای توپ آغاج، یاسوکند، صاحب، بلبان آباد و زرینه هم به زودی به این چرخه می-پیوندند.
وی افزود: اراضی روستاهای حریم شهرهای بیجار و سقز شناسایی و پس از بررسی‌های کارشناسی و استعلامات حقوقی تحویل بنیاد مسکن خواهد شد.
سال گذشته 7 هزار و 776 واحد تحویل متقاضیان روستایی شد
مدیرکل بنیاد مسکن کردستان روند اجرائی ساخت مسکن نهضت ملی مسکن روستائی را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار کرد: سال گذشته 7 هزار و 776 واحد تحویل متقاضیان شده و امسال هم 5هزار واحد تعهد داریم که تا کنون قرارداد 2 هزار و 644 واحد بسته شد که 2 هزار و 100 واحد آن آماده شروع عملیات اجرائی و منتظر همکاری بانک‌هاست.
سعید رسولی تصریح کرد: تامین زمین 10 هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن بود که در سفر رئیس جمهور شهید 6 هزار قطعه آن تحویل داده شد که به علت پائین بودن ارزش اراضی تنها 895 نفر حاضر به ساخت خانه در این زمین‌ها شدند و مابقی از محل اراضی حریم شهرها تامین خواهد شد که در حال حاضر 35 هکتار شناسایی و 27 هکتار آن آماده تحویل است.
وی خاطر نشان کرد: تامین زمین برای 3 هزار و 557 متقاضی در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شد که زمین 2 هزار و 30 نفر تامین شده و 300 قطعه آن تحویل شده است.
رسولی در مورد تامین زمین متقاضیان شهرهای زیر 25 هزار نفر گفت: متقاضیان شهر سریش آباد خواهان ساخت مسکن ویلائی بودند که زمین مورد نیاز تامین شد علاوه بر این 5/1 هکتار زمین مورد نیاز بابارشانی، 3 هکتار پیرتاج، 84 قطعه در چناره، 3 هکتار در سنته و 14 قطعه در زرینه شناسایی شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: مالکین اراضی شناسائی شده در شهر صاحب حاضر به توافق با بنیاد مسکن و راه و شهرسازی نیستند و قیمت‌های بالا طلب می‌کنند که در صورت نرسیدن به توافق ما حاضر به تحویل 6 هکتار زمین در اختیار بنیاد مسکن به متقاضیان هستیم.
وی در خصوص وضعیت تامین اراضی شهر موچش اذعان کرد: 2 لکه زمین متعلق به بهزیستی در اختیار ما قرار گرفت اما متقاضی نداشتیم.
دولت اعلام کرد یارانه سود بانکی 500 هزار واحد را پرداخت می‌کند
مدیر امور شعب بانک ملی در پاسخ به انتقاد فرماندار کامیاران در ارتباط با عقذ قرارداد بر مبنای 23 درصد سود بانکی گفت: دولت اعلام کرد یارانه سود بانکی 500 هزار واحد را پرداخت می‌کند که در صورت تخصیص اعتبار ما سود را به 18 درصد کاهش می‌دهیم در غیر این صورت امکان کاهش نرخ سود را نداریم.
جمشید کریمی افزود: پرونده برخی از واحدها به علت داشتن تخلفات قانونی مثل اضافه بنا توسط شهرداری معرفی نشده و در صورت حل این مشکل بانک ملی در سریع‌ترین زمان ممکن زمینه پرداخت را فراهم می‌کند.
وی تصریح کرد: برخی از افراد هم به علت داشتن چک برگشتی موفق به ورود به سامانه پرداخت تسهیلات نشده و تا زمان حل این مشکل باید منتظر بمانند.
در شهر قروه با کسری منابع مواجه هستیم
مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان هم در پاسخ به فرماندار کامیاران اظهار کرد: 6 هزار و 191 فقره قراداد با 26 هزار میلیارد ریال اعتبار بسته شده که تا کنون 11 هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
امید راستبین افزود: در شهر قروه با کسری منابع مواجه هستیم که با تدابیر مدیریت استان در حال حل بوده و در تیرماه قراردادها بسته خواهد شد.
وی با اشاره به وضعیت واحدهای باقی مانده مسکن مهر اعلام کرد: 35 واحد باقی مانده که دارای مشکلات خاص قانونی هستند که در صورت حل این موارد حاضر به پرداخت تسهیلات هستیم.
باید دولت نگاه سازمان ملی زمین و مسکن به استان‌ها را تغییر دهد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان اعلام کرد: در 2/5 سال اخیر 45 درصد تعهدات مربوط به نهضت ملی مسکن انجام شده که این عدد تا شهریور به 75 درصد می‌رسد.
کیومرث حبیبی افزود: ساخت شهرک‌های استاندارد در دستور کار مدیریت دولت قرار دارد و بنا را بر اساس ساخت منازل 180 متری داریم که در صورت ناتوانی متقاضی در تامین آورده می‌توان مساحت را به 90 متری با کیفیت تغییر داد.
وی با اعتراض به رویکرد سازمان ملی زمین و مسکن گفت: قوانین و رویکرد حاکم بر این نهاد در راستای تامین زمین منطقی نیست و استان‌ها را مانند مستعمره نگاه می‌کند که باید دولت این نگاه را تغییر دهد.


تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید