جمعه، 1 تیر 1403
روژان پرس » اخبار » کردستان ایران، بهشت سرمایه‌گذاری خارجی

استاندار کردستان در دیدار هیئت جمهوری اسلامی ایران با رئیس اقلیم کردستان عراق مطرح کرد؛

کردستان ایران، بهشت سرمایه‌گذاری خارجی

0
کد خبر: 1918

کردستان ایران، بهشت سرمایه‌گذاری خارجی

زارعی کوشا از حسن همکاری اقلیم کردستان در تردد زائران اربعین حسینی به کربلای معلی تقدیر کرد و گفت: انتخاب مرز رسمی باشماق مریوان به عنوان یکی از گذرگاه های عبور زائران یکی دیگر از خدمات ماندگار دولت سیزدهم و خادم جمهور در تاریخ به شمار می رود.
رئیس اقلیم کردستان عراق، غروب پنجشنبه ۱۷ خرداد ماه جاری (۶ ژوئن ۲۰۲۴)  با هیئت جمهوری اسلامی ایران متشکل از استانداران استان‌های هم‌مرز اقلیم از جمله دکتر «اسماعیل زارعی کوشا» استاندار کردستان  و «محمد صادق معتمدیان» استاندار آذربایجان غربی، « محمد طیب صحرایی» استاندار کرمانشاه و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در اربیل دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این نشست، تعدادی از مسئولان اقلیم کردستان از جمله؛ «ریبر احمد» وزیر امور داخلی اقلیم کردستان، «فوزی هریری» رئیس دیوان ریاست اقلیم کردستان، «امید خوشناو» استاندار اربیل، «فلاح مصطفی» دستیار رئیس اقلیم کردستان، «عبدالله آکره‌ای» مشاور رئیس اقلیم کردستان در امور ایران، «نصرالله رشنودی» سرکنسول ایران در اربیل، «محمد محمودیان» سرکنسول ایران در سلیمانیه نیز حضور داشتند.    
استاندار کردستان در این دیدار، ظرفیت و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری را تشریح و تصریح کرد که کردستان ایران «بهشت» سرمایه‌گذاری خارجی به ویژه برای کردهای همسایه ما در اقلیم، است.
به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، «اسماعیل زارعی کوشا» در این نشست از نگاه ویژه رییس جمهور شهید در تحکیم روابط میان کردستان ایران با اقلیم سخن گفت و تصویب مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان را از دستاوردها خادم جمهور در راستای تحقق همان تفکر عنوان کرد.
او با تاکید بر ایجاد منطقه مشترک تجاری میان اقلیم با استان کردستان توضیح داد که راه‌اندازی خط باربری ریلی و ادامه پروژه راه آهن همدان- سنندج تا مرز بین المللی باشماق و اتصال به خط سراسری به توسعه و تسهیل در حجم تناژ و امنیت حمل و نقل باری کمک می‌کند.
زارعی کوشا راه‌اندازی خطوط هوایی فرودگاه شهدای سقز از یادگارهای ماندگار خادم جمهور را در گسترش مبادلات تجاری- بازرگانی مهم خواند و به رییس اقلیم کردستان عراق از امنیت سرمایه‌گذاری کردهای عراقی در بازده سود اقتصادی در تمام شهرستان های استان اطمینان خاطر داد.
زارعی کوشا از سطح عالی روابط میان اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران، ابراز خوشحالی کرد و بر گسترش فعالیت‌های بازرگانی و حمل و نقل در مرزهای مشترک تأکید کرد.
افزایش خطوط مستقیم پروازی، گسترش همکاری در زمینه‌های پزشکی، توریسم درمانی، اکوتوریسم به همراه بازگشایی یک منطقه آزاد تجاری از دیگر مواردی بود که استاندار کردستان به رییس اقلیم کردستان عراق پیشنهاد داد.
زارعی کوشا از حسن همکاری اقلیم کردستان در تردد زائران اربعین حسینی به کربلای معلی تقدیر کرد و گفت: انتخاب مرز رسمی باشماق مریوان به عنوان یکی از گذرگاه های عبور زائران یکی دیگر از خدمات ماندگار دولت سیزدهم و خادم جمهور در تاریخ به شمار می رود.
او ابراز امیدواری کرد که این همکاری دو جانبه با توجه به شمار زائران حسینی در ماه محرم سال جاری تقویت و تحکیم تر شود.
استاندار کردستان، اقلیم کردستان عراق را دوست و برادر جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد که  او از هر نوع تحکیم و تقویت روابط  اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی ورزشی میان استان کردستان  و اقلیم استقبال و حمایت می کند.
نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق  نیر در این نشست، با اشاره به اشتراکات فراوان میان اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران خواهان تقویت روابط و همکاری‌های مشترک میان دو طرف شد.
استاندار کردستان همچنین در نشست استانداران استان‌‌های مرزی ایران با استانداران اقلیم کردستان عراق که در اربیل برگزار شد، تقویت ارتباطات با منطقه اقلیم را توصیه موکد رئیس جمهور شهید عنوان کرد و گفت: امید که اشتراکات و انطباقات فرهنگی که بین مردم دو منطقه وجود دارد به تقویت ارتباطات و اتحاد و همبستگی دو ملت بیانجامد.
زارعی کوشا این نشست را فرصت مغتنمی بیان کرد و اظهار داشت: خوشبختانه در دو سال گذشته ارتباطات خوبی در حوزه فرهنگی، ورزشی،  تجاری و اقتصادی بین ما و استان سلیمانیه شکل گرفته و امیدواریم این نشست به توسعه و تقویت این روابط منجر شود.
وی ادامه داد: از جمله کارهای خوبی که بعد از نشست مشترک سال گذشته پایه گذاری شد تشکیل کمیته مشترک اقتصادی برای پیگیری توافقات بین ما و استان سلیمانیه بود که می تواند تسهیل‌گر ارتباطات به ویژه مسائل پایانه مرزی باشماق باشد.
استاندار کردستان، تقویت ارتباطات با منطقه اقلیم را توصیه موکد رئیس جمهور شهید عنوان کرد و گفت : بسیار علاقه مندیم که از اشتراکات و انطباقات فرهنگی که بین مردم دو منطقه وجود دارد بتوانیم در راستای توسعه برادری و تقویت ارتباطات، بیشتره بهره را ببریم.
زارعی کوشا تصریح کرد: امیدوارم این نشست به همه اهدافی که برای آن طراحی شده دست یابد و موجب خیر و برکت برای مردم عزیز هر دو منطقه شود.
وی از آمادگی استان‌های هم‌مرز اقلیم کردستان عراق از جمله کردستان برای ارتقای روابط تجاری با طرف عراقی خبر داد.
استاندار کردستان تصریح کرد: موقعیت ویژه کردستان و مرزباشماق ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش روابط استان و اقلیم کردستان است‌.
استاندار آذربایجان غربی نیز با قدردانی از میزبانی مردم و مسئولان اقلیم کردستان عراق از زائران کربلا در دو سال گذشته، روابط جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق را روابط راهبردی و استراتژیک عنوان کرد و یادآور شد: روابط دیرینه تاریخی و اشتراکات فرهنگی، دینی و حسن همجواری، سبب شده که روابط بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق توسعه یابد.
استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به سفر اخیر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران و دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران به ویژه رهبر معظم انقلاب، گفت: مسئولان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در راستای تعمیق روابط همه جانبه گام برمی‌دارند.
او در ادامه با اشاره به اجرای موفق توافق‌نامه‌های فی‌مابین، اضافه کرد: در دو سال گذشته، روابط اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به ویژه در مرزهای آذربایجان غربی ارتقاء یافته و هر سال بیش از یک میلیارد دلار صادرات به این اقلیم انجام شده و شاهد افزایش ۲۵۰ درصدی ترانزیت و ۴۰ درصدی صادرات بوده‌ایم.
استاندار آذربایجان‌غربی به افزایش تعاملات بین مسئولان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق نیز اشاره کرده و افزود: این افزایش تعاملات زمینه همکاری‌های بخش خصوصی را فراهم کرده و شاهد رونق در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بین تجار و بازرگانان ایران و اقلیم کردستان عراق هستیم.
معتمدیان همچنین حجم صادرات آذربایجان غربی به اقلیم کردستان عراق را برابر با میزان صادرات ایران به ۲۷ کشور اروپایی عنوان کرده و بیان داشت: این حجم صادرات و تبادلات اقتصادی، نشان از عزم جمهوری اسلامی ایران و به ویژه دولت سیزدهم برای توسعه اقتصادی با اقلیم کردستان عراق و توسعه ارتباط با کشورهای همسایه است.
او  در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق برای افزایش تعاملات اقتصادی فی‌مابین، گفت: در صورت رفع موانع و مشکلات، شاهد جهش در افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان خواهیم بود.
معتمدیان بازگشایی مرز جدید کیله شین اشنویه، تکمیل زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزی تمرچین و کیله سردشت، رفع مشکلات ترانزیتی از جمله حمل یکسره بار، ایجاد ۶ درب تخصصی صادراتی در تمرچین، اجرایی کردن معاهدات کنوانسیون بین المللی ترانزیتی در خاک عراق، چهار بانده کردن مسیر ترانزیتی حاج عمران تا شهر سوران و راه اندازی خط ویژه آمبولانس بین مراکز درمانی آذربایجان غربی و اربیل را از مهمترین بندهای تفاهم نامه در دومین نشست استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق عنوان کرده و افزود: امیدواریم با توافق دو طرف، فصل نوینی از روابط اقتصادی رقم زده شود.

در این نشست تعدادی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی استان، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی را همراهی می کردند.
دومین نشست استانداران هم مرز ایران با اقلیم کردستان عراق در حالی در اربیل پایه ریزی شده است که این امر نشان دهنده تداوم سیاست موفق دیپلماسی دو طرف است.
در این دیدار مذاکرات مقدماتی پیرامون نشست مشترک استانداران استان های هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق انجام شد.
تقویت روابط اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، پزشکی، امنیتی، پیگیری تفاهم نامه های قبلی بین استان های اقلیم کردستان با کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی، پیگیری رفع مشکلات مسیر توسعه تجارت و دغدغه های تجار و بازرگانان دو طرف و... از جمله دستورکارهای نشست اربیل بود.

وزیر داخله اقلیم کردستان عراق:
آمادگی کامل برای بازگشایی مرز کیله شین - سیدکان را داریم
وزیر داخله اقلیم کردستان عراق گفت: ما آمادگی کامل برای بازگشایی مرز کیله شین - سیدکان را داشته و اعتقاد داریم مرزهای جدید زمینه ساز شکوفایی اقتصادی بوده و موجب ارتقای شاخص‌های امنیتی در مرزهای مشترک است.
وزیر داخله اقلیم کردستان عراق در این نشست با اشاره به اشتراکات فرهنگی و مذهبی دیرینه دو طرف، گفت: باید برای توسعه اقتصادی، از پیوندهای فرهنگی بهره برده و زمینه رفاه و آسایش مردمانمان را فراهم کنیم.
ریبه‌ر احمد گفتگو و مذاکره را راهکار مناسبی برای تحقق اهداف دانسته و افزود: ما با کشورهای همسایه روابط دوستانه داریم اما روابط با ایران فراتر از دوستی بوده و می‌کوشیم سطح مبادلات اقتصادیمان را با برادر بزرگمان در آینده نزدیک به بالاترین سطح ارتقاء دهیم.
او همچنین بازگشایی پایانه های مرزی جدید بین ایران و اقلیم کردستان عراق را ضروری دانسته و خاطرنشان کرد: ما آمادگی کامل برای بازگشایی مرز کله شین - سید کان را داشته و اعتقاد داریم مرزهای جدید زمینه ساز شکوفایی اقتصادی بوده و موجب ارتقای شاخص های امنیتی در مرزهای مشترک است.
وزیر داخله اقلیم کردستان عراق امنیت فعلی در مرزهای دو طرف را نیز مطلوب ارزیابی کرده و افزود: ما و دوستان ایرانیمان اجازه نخواهیم داد دشمنان خللی به این امنیت وارد کند.
ریبه ر احمد همچنین از آمادگی برای میزبانی از زائران اربعین حسینی برای سومین سال متولی خبر داده و اضافه کرد: امسال تلاش می‌کنیم در تردد زائران اربعین حسینی، تسهیل و تسریع بیشتری صورت گیرد تا ما نیز از برکات امام حسین (ع) بهره مند شویم.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید