جمعه، 28 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » طنین آوای «یا محمد» در دارالاحسان سنندج

طنین آوای «یا محمد» در دارالاحسان سنندج

0
کد خبر: 1311

طنین آوای «یا محمد» در دارالاحسان سنندج

در نوزدهمین یادواره مرحوم سید بهاءالدین شمس‌قریشی؛ به عنوان بزرگترین مراسم مولودی خوانی کشور گروه‌های مولودنامه‌خوان و مداحان بزرگ و نامی کردستان همچون "پیام عزیزی" حضور داشتند.


همزمان با میلاد خجسته نبی مکرم اسلام و آغاز هفته وحدت بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی به یاد «شمس‌قریشی خالق مولودنامه» با حضور اقشار مختلف مردم و گروه‌های دف‌نواز و مولودی‌خوان چهارشنبه‌شب پنجم مهر ماه در صحن مسجد دارالاحسان سنندج برگزار شد.
نوزدهمین یادواره شمس‌قریشی خالق مولودنامه در نخستین روز از هفته وحدت بهانه خوبی بود تا بار دیگر ساز دف و عرفان در پایتخت دف جهان کوک شود.
یادواره عارف نامی کُرد، خالق مولودنامه سیدبهاءالدین شمس‌قریشی به عنوان بزرگترین آیین مولودی‌خوانی کشور امسال هم با استقبال عاشقان پیامبر برگزار شد، مراسمی که هرساله در آن نوای پرشور «یا محمد» طنین‌انداز می‌شود و دوستداران آن حضرت عشق و علاقه خود را به اسلام نشان می‌دهند.
در نوزدهمین یادواره مرحوم سید بهاءالدین شمس‌قریشی؛ به عنوان بزرگترین مراسم مولودی خوانی کشور گروه‌های مولودنامه‌خوان و مداحان بزرگ و نامی کردستان همچون "پیام عزیزی" حضور داشتند.
ماه ربیع‌الاول در کردستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در این ماه نوای عرفانی دف عجین شده با سروده‌های نشأت گرفته از اخلاص و باور شاعران و عارفان کُرد، در منازل، مساجد و تکایای استان مولود پیامبر را به جشن نشسته و ندای «یا مصطفی» و «یا نبی» به شکرانه وجود حضرتش در کوی و برزن، گوش‌ها و دل‌ها را نوازش می‌کند.
سید بهاءالدین شمس قریشی ملقب به «شمس الاشراف» و متخلص به «شمس»، فرزند «سید محمد پاوه‌ای» است که در سال 1293 هجری قمری در روستای «سه‌ردی» شهرستان پاوه چشم به جهان گشود و بنا به رسم و آیین آن زمان، برای فراگیری علم و دانش فقهی به حجره‌های شهرهای پاوه، بیاره و سنندج رفت و بعد از آن در شهر سنندج ساکن شد.
 شمس قریشی که سراسر عمر خود را با تقوا و پاکی در تعلیم قرآن به مردم گذراند، با خلق آثاری چون "مولود نامه"، "معراج نامه"، "شمس العقاید" (تماماً به زبان کردی) و "اشعاری نغز و ادیبانه به زبان فارسی، کردی، هورامی و عربی"، محافل دینی مردم این دیار را رنگ و بویی نورانی بخشید.
وی مولودنامه را در سال‌های قریب به 1350 هجری قمری به رشته نظم درآورد که این اثر در 9 فصل به شرح میلاد، زندگی، آداب، اخلاق، سیره و سنن نبی مکرم اسلام (ص) می‌پردازد و خاص قرائت در محافل و جشن‌های میلاد و محافل نعت پیامب اکرم (ص) سروده شده است.
آرامگاه آن مرحوم در محوطه سالن ورزشی شهید کاظمی سنندج واقع در خیابان طالقانی (فیض‌آباد) واقع شده است.
عکس‌ها: بختیار صمدی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید