یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » حلقه کتابخوانی دختران هوارنشین

روستای بیساران از پویش کتاب‌خوانی استقبال کرد

حلقه کتابخوانی دختران هوارنشین

0
کد خبر: 1234

حلقه کتابخوانی دختران هوارنشین

خوشبختانه مردم روستای بیساران بسیار علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی هستند و این امر سبب شده که برنامه‌های نهاد فرهنگی کتابخانه روستا به خوبی و با استقبال عمومی انجام گیرد.
کسی که کتاب می‌خواند، قبل از اینکه بمیرد هزار بار زندگی می‌کند ولی کسی که هیچگاه کتاب نمی‌خواند، فقط یکبار زندگی می‌کند. (جورج مارتین)
پویش کتاب‌خوانی؛ طرحی که با هدف ترویج مطالعه از سوی کتابخوانه‌های عمومی در سراسر کشور به اجرا گذاشته شد و اینک اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان این طرح را به میان روستائیان برده است.
اینجا هوار بیساران است و با اینکه تابستان است اما نسیم خنک بهاری را می‌توان از کوچه‌باغ‌ها این هوار احساس کرد. منطقه‌ای کوهستانی با باغ‌ها و کشتزارهای فراوان که کشاورزان چند ماهی از سال را در آن زندگی می‌کنند؛ روستایی در دل کوهستان شاهو از توابع شهرستان سروآباد. 
کشاورزی در کوهستان شاهو هنوز سنتی است و روستائیان مجبورند برای جمع‌آوری محصولات باغی، خانوادگی به کشتزارها کوچ کنند. این کوچ  تابستانه تا اواخر پاییز ادامه دارد.
تابستان است و دخترکان هه‌وارنشین در کنار کار روزانه و خوشه‌چینی از سخاوت طبیعت، به پیشنهاد کتابدار کتابخانه روستا در طرح پویش کتاب‌خوانی شرکت کرده‌اند تا به قول جورج مارتین "قبل از اینکه بمیرند هزار بار زندگی کنند"!
نوری شهابی مسئول و کتابدار کتابخانه عمومی روستای بیساران با اشاره به برگزاری ویژه برنامه پویش کتاب‌خوان هوارنشینان، می‌گوید: بیشتر مردم و اهالی بیساران همزمان با شروع کار کشاورزی از روستا به خانه‌باغ‌های خود کوچ می‌کنند و حدود نیمی از سال را در این خانه‌باغ‌ها زندگی می‌کنند و مشغول کار کشاورزی و دامداری هستند و این امر سبب سبب می‌شود فاصله‌ای میان افراد کتاب‌خوان با کتاب و کتابخانه ایجاد شود.
وی به خبرنگار ما گفت: البته در این میان  تعدادی از این هوارنشینان به ویژه دانش‌آموزانی که عضو کتابخانه عمومی هستند حد اقل در هفته یک بار به کتابخانه عمومی مراجعه می‌کنند و کتاب به امانت می‌برند تا در باغات و خانه‌باغ‌ها نیز به مطالعه و کتاب‌خوانی بپردازند.
شهابی عنوان کرد: از آنجا که ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه به ویژه در میان کودکان از رسالت‌های اصلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی است بر این اساس ایده راه‌اندازی پویش کتاب‌خوانی با حضور در باغات و زمین‌های کشاورزی روستا در ذهنم شکل گرفت.
مسئول کتابخانه عمومی ملامحمد ذبیحی روستای بیساران افزود: طرح ایده برگزاری پویش در میان علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی در روستا با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و پس از آن برگزاری برنامه‌های متنوع با محوریت کتاب و کتابخوانی آغاز شد.
وی گفت: از  ابتدای تیرماه سال جاری پویش کتابخوان هوارنشینان در روستای بیساران آغاز شده است و تاکنون چندین برنامه متنوع با حضور گسترده کودکان و نوجوانان انجام گرفته است.
نوری شهابی بیان کرد: تصویربرداری و ضبط فیلم برنامه‌های به منظور انتشار در شبکه‌های اجتماعی یکی از اقداماتی است که به منظور مستند‌سازی این پویش انجام می‌شود که بازخورد بسیار خوبی داشته است.
وی با اشاره به نقش تاثیرگذار اهالی روستا در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، اضافه کرد: مردم روستای بیساران بسیار به کتاب و کتابخوانی علاقمند هستند و این امر سبب شده است که برنامه‌های این نهاد فرهنگی به خوبی و با استقبال عمومی انجام گیرد.
شرمین شریفی کلاس پنجم است و از علاقه‌مندان به کتاب. او می‌گوید تا کنون غیر از کتاب‌های درسی چندین کتاب دیگر را خوانده است به لهجه شیرین هورامی به ما خوش‌آمد می‌گوید؛ البته به همان زبان شیرین مادری خود.
شرمین از اینکه تابستان است و در مزرعه کار می‌کند خوشحال است و ادامه می‌دهد: خوشحالی من زمانی بیشتر می‌شود که در کنار دوستانم اشعار کوردی هورامی را می‌خوانم.
قصه‌گویی و شعرخوانی
قصه‌گویی و شعرخوانی بخشی از فعالیت‌های کتابخانه روستا در هوار بیساران است که در هفته دو الی سه جلسه برگزار می‌شود.
شهابی کتابدار روستا می‌گوید این برنامه به شدت مورد علاقه کودکان است و به محض اینکه قصه جدیدی در حلقه کودکان مطرح می‌شود می‌توان بازخورد آن را در میان بزرگترها مشاهده کرد. آنان هرآنچه را می‌آموزند در حین کار در مزرعه و یا شب‌ها در جمع خانوادگی بازتعریف می‌کنند و بدینسان نبض زندگی با شور و نشاط بیشتری در این منطقه دوردست جریان پیدا می‌کند.
موضوع گزارش را با معصومه حسنی‌خونسار سرپرست کتابخانه‌های عمومی کردستان در میان گذاشتیم. او اقدام کتابدار روستای بیساران را در اجرای طرح پویش کتاب‌خوانی در میان هوارنشینان تحسین‌آمیز و خلاقانه دانست و اظهار امیدواری کرد سایر کتابداران با الگوگیری از این طرح زمینه رشد کتاب‌خوانی را در جامعه بیش از پیش فراهم کنند.
وی با تاکید بر لزوم نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه در دوران کودکی، افزود: ترویج مطالعه در میان کودکان و نوجوانان از اولویت‌های نخست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است و راه‌اندازی بخش ویژه کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی و اجرای برنامه‌های جذاب و پرمخاطب با بهره‌مندی از کتابداران متخصص از اقدامات مهم این نهاد فرهنگی است.
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان تصریح کرد: استفاده از کتابداران خلاق و متخصص به منظور ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان و نوجوانان امری مهم و مورد توجه در این نهاد فرهنگی است.
میرزا محمد حسینی پدر خانواده در گوشه‌ه‌ای دورتر از حلقه دخترکان در حالی که نگاهش به میوه درختان باغ است زیر درخت گردویی نشسته است. او از اینکه خشکسالی به جان باغش افتاده نگران است اما با زمزمه‌ی شعری از سعدی می‌گوید: «خدا گر ز حکمت ببندد دری ز رحمَت گُشاید در دیگری. ما امسال از استحصال میوه و ثمر درختان ناامید شده‌ایم درختان یکی پس از دیگری خشک می‌شوند اما با دیدن حلقه فرزندانما در این جمع حکیمانه و معنوی دلمان گرم است.»
او ادامه می‌دهد اگرچه پاییز با دستان خالی به خانه بر می‌گردیم اما از اینکه درخت دانش فرزندانمان پربار گشته خدا را شاکریم.
خشکبار، شامل: گردو زردآلو، سماق آلوچه و تولیدات دامی و عسل محصولاتی است که در بیساران استحصال می‌شوند. کشت توت فرنگی نیز در سال‌های اخیر میان باغداران رونق یافته و اینک به کشت غالب روستا تبدیل شده است.
بیساران از لحاظ ادبی جزو روستاهای ممتاز کردستان است و نویسندگان برجسته‌ای همچون ملا مصطفی بیسارانی و ملا حامد کاتب الاسرار تربیت‌یافته‌ی این روستا هستند که در مناطق کردنشین ایران و عراق اشتهار دارند.
روستای بیساران از توابع شهرستان سروآباد در منطقه‌ی ژاورود یا اورامان شرقی قرار دارد. بیساران از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین روستاهای استان کردستان است. جمعیت آن بالغ بر 4000 نفر برآورد می‌شود.
خبرنگار: هژیر الله‌مرادی
کلید واژه ها:
کتابخوانی بیساران
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید