استان کردستان با ۲۳۰ کیلومتر مرز مشرک با كوردستان عراق موقعیت ممتازی در عرصه مبادلات ترانزیتی و تجاری با غرب آسیا و اروپا دارد

بدون تردید مرز رسمی باشماق با موقعیتی استراتژیک و منحصر به فرد از جهات شرایط جغرافیایی و زیربناها و جاذبههای تجاری و گردشگری و سوابق مبادلات و ترانزیت کالا در سطحی انبوه و دسترسی آسان به کلانشهرهای کردستان عراق و در نتیجه بازارهای جهانی، برای تبدیل به منطقه آزاد تجاری از موقعیت و اولویت ویژهای برخوردار است. این ضرورت را در ٢١ سال پیش و در مردادماه ۱۳۷۹ با آغاز مجلس ششم به مقامات مسئول منعکس نمودم و در رسانههای عمومی (به عنوان نمونه روزنامه جوان شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۷۹) بازتاب گستردهای یافت. همانگونه مستندات پیوست نشان میدهد تا پایان مجلس ششم توجیهات اقتصادی و اجتماعی و... مطالعات مهندسی و کارشناسی در دستور کار قرار گرفت و به ویژه با عنایت به منع قانونی برای تاسیس مناطق آزاد با ارائه طرح اصلاحیه یک فوریتی و تصویب آن از سوی مجلس زمینه اجرای این مهم هموار شد و سپس با دستور ویژه آقای خاتمی رئیس محترم جمهوری وقت و ابلاغ آن به مقامات مسئول طی نامه شماره 37132 مورخ 17/8/1380 عملا در دستور کار قرار گرفت و در نهایت نامه شماره 972/82/س مورخ 17/12/1382 اينجانب خطاب به ریاست جمهوری مبنی بر توجیهات کارشناسی و ضرورت های اقتصادی و اجتماعی تاسیس منطقه آزاد تجاری در حوزه مرز رسمی باشماق مریوان مورد تایید و امضاء ۱۵۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و طبق آئیننامه داخلی مجلس بهعنوان یک ضرورت ملی در جلسه ۴۰۶ از تریبون مجلس ششم قرائت شد و از سوی هیئت رئیسه مجلس به دولت ابلاغ گرديد که با اتمام کار مجلس ششم و دگرگونیهای سیاسی و با شروع مجلس هفتم و دوره ۸ ساله دولت آقای احمدینژاد این ضرورت ملی مسکوت ماند.
اکنون پس از تصويب در مجلس شاهد آغاز مراحل اجرايی این طرح ملی تحت عنوان "منطقه ازاد تجاری مريوان و بانه" هستيم بنابراین سوابق موضوع و شرایط موجود حاکی از ضرورت اجرای این مهم است.
قابل ذکر است هم اکنون مرز رسمی باشماق در نقش دروازه غرب آسیا و اروپا در مبادلات تجاری و در ترانزیت کالا یکی از مهمترین مبادی صادرات و واردات کشور است؛ لذا همانگونه اشاره شد بهطورکلی فرصتها و توجیهات زیرا همیت و ضرورت این طرح ملی را بیشتر نمایان میسازد:
۱- تعامل و ارتباط دوجانبه سریع و اسان با آن سوی مرزها بر اساس سوابق ووضعیت موجود.
۲- کمیت و کیفیت وحجم و ارزش پولی ومالی مبادلات مرزی
٣- موقعیت ممتاز جغرافیایی واقلیمی وجاذبه های تجاری و گردشگری مریوان و سروآباد ومناطق اورامان.
٤- وجود دریاچه زیبای زریبار در جوار بازارچه باشماق.
٥-امکان احداث فرودگاه در دشتهای جنوبی شهر مریوان با توجه به مکانیابی و پیگیری آن در سال ۱۳۸۲.
٦- آمادگی و درخواست مقامات حکومت اقلیم کوردستان عراق و سایر تجار و بازرگانان داخلی و خارجی برای تجارت و واردات و صادرات کالا از طریق مرز رسمی باشماق با توجه به سوابق فعالیتها و موقعیت جغرافیایی
اما در شرايط موجود نمیتوان تهديدات و معضلات اجرايي در مسير اين طرح ملی را ناديده گرفت
١- شرايط مالی و اقتصادی و بودجه انقباضی كشور
٢-ضعف ساختاری و اداری
٣-فقدان زيرساختهای مورد نياز از قبيل راه أهن، بزرگ راه، فرودگاه، شبكههای آب و برق قوي و...
با اين حال بهعنوان يك پتانسيل و فرصت اقتصادی مورد انتظار و قابل ارزيابی اميدوارم نقش موثری در كاهش فقر و فلاكت و محروميت استان كوردستان بهطور عام و شهرستانهای مريوان و سرواباد به طور خاص داشته باشد.
تهران- اسفند ١٤٠٠
آدرس کوتاه خبر: