rojanpress.ir | نوسازی مدارس در تدارک گسترش خدمات کمی و کیفی عرصه آموزشی کردستان

نوسازی مدارس در تدارک گسترش خدمات کمی و کیفی عرصه آموزشی کردستان

مدرسه نقطه شروع پرورش نیروی انسانی مورد نیاز توسعه است، بنابراین میزان کارایی آن در پیشبرد برنامه پیشرفت مملکت بستگی به حدود استانداردهای آموزشی مدرسه داشته و هرچه میزان کمی و کیفی مدارس بالاتر باشد به همان میزان کارآمدی نیروی انسانی افزایش یافته و رسیدن به اهداف توسعه بهتر و سریعتر خواهد بود.
نگاه به وضعیت مدارس کردستان نشان از وجود کمبودهای فراوان در زمینه کمی و کیفی دارد به طوری که این حوزه از کمبود کلاس درس، وسایل کمک آموزشی، امکانات ورزشی و... دارد که توانسته تاثیر منفی بر روند فراگیری دانش آموزان بگذارد و نیازمند اعمال تغییرات ساختاری است.
رگه‌هایی از تغییر رویکرد در مدیریت آموزشی به ویژه در حوزه مدارس و روش‌های آموزشی دیده می‌شود اما به اندازه نیاز نیست و ضرورت دارد تا دولت در این راستا سخاوت بیشتری به خرج دهد زیرا همه مسئولین این حوزه کمبود بودجه را بزرگترین عامل تاخیر در افزایش کیفیت معرفی می‌کنند.
کردستان در ردیف استانهایی قرار دارد که از کمبود کمی و کیفی در حوزه آموزش رنج می‌برد و سالهاست که همه دست اندرکاران این موضوع را تذکر می‌دهند و از متولیان امر خواستارند تا در این راستا تجدید نظر کنند تا روند آموزش و پرورش جوانان و آینده سازان را بیش از این آسیب نبیند.
مقایسه وضعیت فعلی با 3 دهه گذشته حکایت از اعمال تغییرات عمده در تامین کلاس‌های درس و تجهیزات کمک آموزشی دارد زیرا امروزه خبری از مدارس مخروبه، کلاس‌های پر جمعیت، مدارس فاقد فضای ورزشی و .... نیست اما بازهم در مقایسه با روند رو به رشد جهانی با کمبودهایی در حوزه کمی و کبفی مواجه هستیم.
جوان بودن جمعیت کردستان سبب افزایش ضرورت توجه به توسعه همه جانبه مدارس استان شده است زیرا این نسل به سمت در دست گرفتن سرنوشت کشور گام برمی‌دارد و باید تمام زمینه‌های افزایش توان علمی و مهارتی آنها فراهم گردد تا آینده این مرز و بوم با مشکلاتی مانند کمبود نیروی انسانی و پایین بودن مهارت عملی و توان علمی آنها روبرو نشود.
بنابراین متولیان اداره کشور باید روند آموزش و پرورش را از مسائل مربوط به کمبود بودجه دور نگهداشته و این کمبود را در سایر حوزه‌ها تقسیم کنند.
هنوز هم در برخی روستاهای کردستان کودکانی داریم که در عین داشتن استعداد بالا، به علت ناتوانی مالی و عدم تامین هزینه‌های تحصیل در شهر و روستاهای همجوار مجبور به ترک  تحصیل می‌شود که اگر دولت برنامه‌ای برای تامین زمینه تحصیل آنها در مدارس شبانه روزی اجرا کند این افراد می‌توانند تبدیل به نیروی کارآمد نظام توسعه کشور شوند.
دعوت از خیرین و نیکوکاران متمول برای مشارکت در مدرسه سازی روشی مناسب برای مقابله با کمبود بودجه در حوزه آموزش است و تا کنون توانسته موفق عمل کند اما این حوزه هم نیاز به بازنگری‌های خاص دارد تا بتوان بیش از این از توان این افراد استفاده کرد.
خبرنگار ما در راستای انجام رسالت حرفه‌ای که ایجاد پل ارتباطی بین مردم و دولت است گفتگوئی با مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان انجام داده به این امید که بتواند رسالت خویش را انجام داده باشد.
مهندس ماجد احمدی با اشاره به روند مدیریت تامین نیازهای کمی و کیفی آموزش گفت: آموزش رکن اصلی توسعه است چون رسالت سنگین تامین نیروی انسانی کشور را بر عهده دارد و هرچه در این حوزه هزینه شود بر سرمایه انسانی، علمی و مهارتی افزوده شده و روند توسعه با سرعت بیشتر و کیفیت بالاتر پیش می‌رود اما این را باید در نظر گرفت که کمبود منابع مالی موجب تاخیر در اجرای برخی پروژه‌ها می‌شود و دولت با توجه ویژه به این حوزه نگریسته و کمترین فشار کمبود بودجه را بر روند مدرسه سازی، مقاوم سازی مدارس و تجهیز مدارس به امکانات کمک آموزشی وارد می‌شود، ولی بازهم نیازمند عنایت بیشتر است.
وی افزود: در این روند ما نیاز به حمایت و مشارکت جامعه هستیم و از همه افراد متمول و علاقمند به آینده کشور درخواست می-کنیم تا دولت را در این راستا یاری دهند، ما هر سال جشنواره خیرین مدرسه ساز را در استان برگزار می‌کنیم تا نیکوکاران در یک زمان مشخص کمک‌های خود را به دولت برسانند اما این حمایت نباید به زمان برگزاری جشنواره خلاصه شود و ضروری است تا تبدیل به یک فرایند همیشگی شود، تا کنون دولت توانسته مبلغی کلان از این محل به مدرسه سازی و تجهیز و نوسازی مدارس اختصاص دهد اما با توجه به روحیه نیکوکاری و ایثار ایرانیان به ویژه کوردها بازهم امکان افزایش این کمکها وجود دارد.
احمدی در خصوص عملکرد سال اخیر اعلام کرد: در فاصله سال‌ مالی 1400 و 1401 این اداره کل  137 پروژه با 717 کلاس درس و 95 میلیارد و 472 میلیون و 300 هزار تومان اعتبار را در دست اجرا داشت که همه آنها مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی خاطر نشان کرد: استاندارد سازی سیستم‌های گرمایشی مدارس یکی از رویکردهای اصلی دولت است زیرا تنها در صورت حضور دانش آموزان در مدارس استاندارد می‌توان کیفیت آموزشی را به حد اعلی رساند که دولت و مدیریت ارشد کردستان عنایت خاص به این حوزه دارند به طوری که در سال آموزشی 1400 - 1401 تعداد 177 مدرسه با 660 کلاس درس با 19 میلیارد تومان اعتبار اجرا شده و همزمان با آغاز سال تحصیلی تحویل ادارات آموزش و پرورش استان شدند، علاوه بر این 58 میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار برای خرید تجهیزات هنرستان‌ها، کلاس‌های آموزشی، اداری و آزمایشگاهی تخصیص یافت.
مدیرکل سازمان نوسازی مدارس کردستان در ادامه اظهار کرد: در 2 سال اخیر 47 پروژه خیرین با 135 کلاس درس و 5 میلیارد و 390 میلیون تومان اعتبار ساخته شد که رویکرد اصلی دولت سوق دادن کمک‌های خیرین به مناطق کمتر برخوردار استان است و ما در تلاشیم تا با همکاری مجمع خیرین نیکوکار کردستان امکان افزایش حضور نیکوکاران را افراهم نماییم.
وی رسیدگی مستمر به وضعیت بهداشتی و رفاهی مدارس را یکی از وظایف اصلی سازمان نوسازی دانست و گفت: ما در یک روال بازرسی مداوم در این زمینه موارد نیازمند به بازسازی و تعمیر را سناسایی و در سریعترین زمان ممکن عملیات مورد نیاز را انجام می‌دهیم به طوری در دوره اخیر آموزشی 246 چشمه سرویس بهداشتی در 81 مدرسه با 16 میلیرد و 500 میلیون تومان هزینه احداث و بازسازی شد، همچنین در این مدت 45 هزار و 620 متر مربع آسفالت محوطه مدارس با 20 میلیارد تومان اعتبار اجرا شد.
احمدی در ادامه اظهار کرد: در زمینه تجهیزات کلاسی، اداری، آموزشگاهی و هوشمند سازی هم عملیات مربوطه در 137 مدرسه با 5 میلیارد و 890 میلیون تومان به پایان رسید.
این مقام مسئول تعداد پروژههای افتتاح شده در هفته دولت را 21 پروژه با 102 کلاس و 29 میلیارد و 32 میلیون تومان اعلام کرد.
احمدی در پایان اظهار کرد: مدیریت نوسازی مدارس کردستان حجم عظیمی از پتانسیل کار تعریف شده را آماده کرده که در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی فوری آغاز خواهد شد.







14 آبان 1401, 13:00
بازگشت