rojanpress.ir | «قصری» در خاک «غربت» مأوا گرفت

«قصری» در خاک «غربت» مأوا گرفت

مراسم تشییع پیکر «کیومرث عباسی‌قصری» شاعر کردی سرای کرمانشاهی در تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، مراسم تشییع پیکر «کیومرث عباسی‌قصری» با حضور جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.
استاد محمدعلی سلطانی، محمدرضا دارابی، علیرضا قزوه، حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، بیژن ارژن، مصطفی محدثی‌خراسانی، حبیب احمدزاده، عباس محمدی، علی داوودی، میرشمس‌الدین فلاح هاشمی، امیرحسین شفیعی، حامد صلاحی، محمود حبیبی کسبی، میلاد عرفان‌پور، علی‌محمد مودب، محمدرضا ترکی، عباس سجادی و حسین قرایی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در این مراسم حضور داشتند.
نام «قصری» در تاریخ خواهد ماند
در ابتدا، «عباس محمدی» شاعر و مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ضمن تسلیت درگذشت زنده‌یاد استاد قصری، گفت: مرحوم قصری به ‌قدر شعرهای بلند قامت و خوش مضمون و خوش پرداختش، قدر ندیده و شناخته نشد اما تاریخ قطعاً بخشی از این شعرها را با خودش همراه خواهد کرد و به آیندگان خواهد سپرد و نام ایشان ماندگار خواهد شد.
این شاعر با تأکید براینکه کیومرث عباسی‌قصری یکی از شعله‌های روشن شعر بلندمعنای زبان فارسی بود، افزود: استاد قصری شخصیتی بی‌حاشیه، آرام و با حُسن خلق و همیشه خندان و سربه زیر بود درحالی که شعرهای با مضمون بلند و سربلند داشت.
 قصری مثل شهریار بود
در ادامه، «محمدرضا ترکی» شاعر و پژوهشگر ادبی به آیات قرآنی درباره مرگ اشاره کرد و دلیل موضع انسان در برابر مرگ را علاقه او برای جاودانگی دانست و عنوان کرد: انسان به واسطه روح و جانی که خداوند به او عطا کرده است حقیقی جاودانه و فناناپذیر است و در این میان شاعران جاودانه‌‌تراند چون با کلمه مأنوس هستند و کلمه یک حقیقت است و استاد قصری از سرآمدان اهل کلمه در روزگار ما بود. او شخصیتی بزرگوار، متخلق و آرام بود. کسی باور نمی‌کرد او در اصل یک فرد نظامی بوده باشد چراکه تصور چنین است نظامیان اهل هنر نباشند درحالی که او درحالی که در لباس نظامی خدمت کرده بود در عین حال شاعر با عواطف و احساسات زیاد و جدی بود و می‌توان او را در میان شاعران معاصر با شهریار مقایسه کرد. شهریار پلی بین شعر ترکی و شعر فارسی بود و مرحوم قصری پل استواری میان شعر کردی و شعر فارسی بود.
ترکی با بیان اینکه قصری بخاطر گوشه‌گیری برگرفته از کرامت نفس به اندازه کافی شناخته نشده است، افزود: اهل شعر جایگاه قصری را می‌‎دانند؛ شعر مرحوم قصری شعر بسیار جدی و بسیار فاخر و عمیق با سبقه جدی شعر هندی است. او مأنوس با بیدل و صائب است و سخن فاخر را می‌پسندید.در بخش دیگر این مراسم رضا اسماعیلی پیام تسلیت غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی را قرائت کرد و سپس «بیژن ارژن» شاعر برجسته کشورمان اظهار داشت: ایشان جدای از شعر فارسی، در بحث شعر کردی یکی از ماندگارترین اتفاقات زبان کردی است و تا زمانی که زبان کردی هست، شعر قصری نیز زنده خواهد بود.
این شاعر در ادامه این شعر کردی را از مرحوم کیومرث عباسی قصری قرائت کرد.
پاپا چه کی خرامان سایه‌ت چه‌نی سنگینه
ساتی بنیشه لامان جاری چه وخت چینه
هرجا تو پا بنیدن من چه‌و کمه خلاتی
بوده بهشت ئه ره‌ی من، ئه‌و یه‌ی گلِ زمینه
وختی تیه‌یده باوان یا دی بکه ولیمان
هر کس که چوده مکه، یه سر دیه مدینه
ئه‌ی گل جمین و پا دو، یه عمره من وسامه
مر بایه بی وفا بو، هر کس که گل جمینه
ایوشن فره خنیده روژ حنا بناند
چیو کوره ئاگرم دا پیغام ئه‌و خنینه
یه و روژه دی و داخت سر نامه‌سه کش و کو
چیو شیت پل و پل گرد کارم کمر کنینه
هم تو رسیده میلیت هم من رسیمه لیلم
هر چند که فرق دیرن گرد یه‌ک‌ئی رسینه
قصری تمام کاری، دار و طنافه چاره‌ی
دسبازی آخری هاست، وقت قلعه فرینه
در پایان این مراسم فرزند ارشد مرحوم عباسی قصری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیگیری‌های محمدمهدی اسماعیلی و زحمات حوزه هنری بخاطر اهتمام در برگزاری این مراسم قدردانی کرد و با تأکید براینکه یکی ویژگی‌های پدرم مناعت طبع ایشان بود، افزود: ما در خانواده نیز قدر ایشان را نمی‌دانستیم درحالی که پدر همواره نسبت به شعر و خانواده متعهد بود و این موضوع در اشعارشان وجود دارد.


1 شهریور 1401, 10:47
بازگشت