rojanpress.ir | مدارس سنگی و کانکسی کردستان در ایستگاه آخر

مدارس سنگی و کانکسی کردستان در ایستگاه آخر

به گزارش روژان‌پرس، مدرسه دروازه ورود به توسعه است زیرا نقطه آغاز آموزش و پرورش نیروی انسانی می‌باشد بنابراین بدون بهره‌مندی از نظام آموزشی و پرورشی کامل، شاخص‌های توسعه یافتگی با چالش‌های ویران کننده روبرو می‌شوند که برخی از عوارض آن غیرقابل جبران است.
هدررفت زمان بزرگترین عارضه غیر قابل جبران روند توسعه است زیرا به هیچ عنوان نمی‌توان به عقب برگشت که شدت زیان آن در مناطق دارای نیروی انسانی جوان و استان‌های در حال توسعه مانند کردستان بالاتر است.
وضعیت کمی و کیفی مدارس در کردستان مناسب نیازهای روند توسعه استان نیست اما دایره تقصیر را نمی‌توان به کمبود منابع محدود کرد زیرا برخی از آنها ریشه در برنامه‌ریزی غلط دارد و برخی هم متاثر از سوء مدیریت است.
وجود مدارس سنگی، کلاس‌های کانکسی، بافت فرسوده، کمبود فضای آموزشی در مناطق شهری و وجود فضای مازاد در مناطق روستائی از مهمترین مشکلات روند آموزشی استان است که در مقایسه با 20 سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد.
تا 15 سال قبل حوادث ناگوار ناشی از تخریب دیوار مدرسه، ریزش سقف کلاس و انفجار بخاری نفتی مدام اتفاق می‌افتاد که در مواردی موجب مرگ تعدادی از کودکان و نوجوانان شد اما این روند روبه کاهش نهاد و اکنون در حال ورود به مرحله «صفر» قرار دارد که تاخیر در رسیدگی به استانداردسازی‌های کمی و کیفی مدارس احتمال تکرار این حوادث را افزایش می-دهد.
پایگاه خبری روژان پرس برای اطلاع‌رسانی در خصوص روند گسترش کمی و کیفی مدارس استان گفت‌وگوئی با مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان انجام داده که اینک پیش روی شماست.
ابراهیم مرادی با اشاره به وضعیت مدارس استان گفت: در حال حاضر 3هزار مدرسه با 12 هزار و 700 کلاس درس در استان وجود دارد که برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به احداث 4 هزار کلاس داریم که برای اجرای پروژه‌های مورد نظر باید 8 هزار میلیارد تومان اختصاص یابد.
وی افزود: 6 درصد از کلاس‌های استان تخریبی بوده و باید نوسازی شوند، 13 درصد هم نیاز به مقاوم سازی دارند که به ترتیب نیازمند 1 هزار و 500 و 1 هزار میلیارد تومان هستند.
مرادی تصریح کرد: پایان دادن به کمبودهای کمی و کیفی حوزه آموزش و پرورش یکی از اولویت‌های دولت و مدیریت ارشد استان است اما محدودیت‌های ناشی از کمبود منابع مالی امکان رسیدن به هدف را سخت نموده است که ما برای عبور از این مانع نیاز به همت خیران و مالیات پردازان داریم.
وی در ادامه به برنامه‌ریزی انجام شده برای حذف مدارس کانکسی و سنگی اشاره و یادآور شد: تعداد مدارس کانکسی کردستان 28 باب با 45 کلاس درس بود که تا کنون 18 باب از آن با 35 کلاس درس تبدیل به مدارس مدارس هوشمند، مجهز به سیستم گرمایشی و اعلام حریق شده و 10 مدرسه دیگر هم با 75 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که در مجموع تا کنون 80 میلیارد تومان اعتبار از محل کمک خیرین و منابع ملی هزینه شده است.
وی ادامه داد: 68 باب مدرسه سنگی با 208 کلاس درس در استان وجود داشت که تبدیل 40 باب از این مدارس در دستور کار قرار گرفت، تا کنون 28 باب آن تحویل شده، 12 مدرسه دیگر هم در شرف اتمام و 28 واحد هم دستور اجرا گرفته است.
این مقام مسئول همت خیران را یکی از تکیه‌گاه‌های قدرتمند مدرسه‌سازی و تجهیز مدارس دانست و گفت: سال گذشته خیرین مدرسه‌ساز 127 میلیارد تومان تعهد پولی را تقبل کردند که کمک بزرگی به رفع نیازهای آموزشی و حمایت از یادگیری و توسعه علمی کشور بود.
مرادی در مورد وضعیت سرانه آموزشی استان اعلام کرد: سرانه آموزشی روستایی کردستان کسری ندارد و تمام کمبودها مربوط به مناطق شهری است که بیشترین رقم آن متعلق به مناطق محدود به مسکن مهر و حاشیه شهرهای بانه، مریوان، سنندج، سقز، قروه و دهگلان است.
وی افزود: در حال حاضر 160 مدرسه با 1 هزار و 45 کلاس درس برای جبران بخشی از کمبودها در قالب طرح نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی اجرائی شده است که برای اتمام آن نیاز به تامین مالی در حدود 1 هزار میلیارد تومان دارد.
24 فروردین 1404, 17:42
بازگشت