rojanpress.ir | حجاب؛ ریشه در فرهنگ غنی کُردها دارد

حجاب؛ ریشه در فرهنگ غنی کُردها دارد

نگاهی به فرهنگ حجاب و عفاف در میان کُردها
پوشش کُردی به عنوان یکی از نمادهای هویت فرهنگی کردستان شناخته می‌شود. این لباس‌ها نه تنها از نظر زیبایی و رنگارنگی شهرت دارند، بلکه نمادی از تاریخ و فرهنگ غنی کردها نیز هستند. پوشش سنتی کُردی برای زنان و مردان به طور متفاوتی طراحی شده و هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود است.
در باور مسلمانان، ایجاد امنیت روانی و حفظ سلامت اخلاقی جامعه از حکمت‌های واجب شدن حجاب است.
ایران اسلامی با غنای فرهنگی اقوام و طوایف متعدد خویش گهواره تمدن بشری بوده و جهانیان ویژگی‌های فرهنگی و ارزش‌های انسانی بسیاری را از ایرانیان به ودیعت گرفته‌اند. در میان اقوام ایرانی نیز قوم کرد با پوشش محجبه زنان و مردان خود شهره آفاق بوده و حجاب ذر میان کردها از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از پوشش‌های مترقی در سطح جهان مطرح بوده است.
براساس نظریات جامعه‌شناسی هویت، امری است اجتماعی که اشخاص در تعامل با افراد و گروه‌های اجتماعی مختلف آن را کسب می‌کنند. همچنین هویت فردی به آن آگاهی‌ای اطلاق می‌شود که افراد در فرآیند اجتماعی شدن و تعامل با دیگران آن را به‌دست آورده و پرورش می‌دهند. در این میان هویت ملی که بخشی از هویت فردی هر شخص را هم می‌تواند در برگیرد به‌معنای احساس تعلق و وفاداری به عناصر و نمادهای مشترکی‌ است که در یک کشور معنا و مفهومی خاص دارد.
لباس‌هاس سنتی و محلی می‌توانند به ریشه دواندن احساسات وطن‌دوستانه به‌ویژه در کودکان کمک بسیاری کنند. به همین خاطر است که در بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر روزی را به‌عنوان معرفی فرهنگ ملل در مقاطع ابتدایی در نظر می‌گیرند تا شاید به رسیدن کودک، در شناختی بهتر از خودش، کمکی کرده باشند.
متأسفانه با شبیخونی که دشمنان انقلاب و نظام در راستای زدودن ارزش‌های دینی از جامعه اسلامی خصوصاً در منطقه با برجسته کردن مسائل قومی وملی دنبال می‌کنند، می‌خواهند این مسائل را دور از فرهنگ اصیل مردم کردستان تعریف کنند.
عقب‌نشینی از فرهنگ اصیل دینی، تحمیل فرهنگ غربی‌ها از طریق فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای از یک طرف و عدم معرفی الگوهای موفق بومی از طریق خانواده، رسانه‌ها و جامعه-جامعه پذیری نامناسب (عدم توانایی در درونی کردن ارزش‌ها و هنجارهای جامعه خود از طریق خانواده و محیط آموزشی و رسانه‌ها) و عدم همبستگی بین خانواده و جامعه از طرف دیگر از عوامل بی‌حجابی در میان برخی از اقشار جامعه می‌باشد. برخی افراد فرهنگ و الگوی غربی را الگوی خود قرار داده‌اند اما متأسفانه این الگوها، زنان را در حد یک کالا معرفی کرده است.
پوشش نامناسبی که در جامعه دیده می‌شود نیاز به فرهنگ‌سازی اساسی دارد و باید عمیق‌تر به این موضوع از سوی مسئولان، جامعه و خانواده‌ها پرداخته شود.
۱- آموزش، ساماندهی، توجه و به کارگیری مدیران، معلمان و همه پرسنل مدارس جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش‌آموزان و سازمان‌های مربوط نظیر بسیج، انجمن‌های اسلامی.
۲- انجام تحقیقات لازم در مورد بسط حیا و عفاف در مدارس به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و پرورشی در آن.
۳- گنجاندن موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات همراه با تبیین ضرورت و فلسفه آن برای دانش‌آموزان در کتب درسی همه مقاطع تحصیلی.
۴- اهتمام به مثبت‌نگری و زیبااندیشی در مورد فرهنگ عفاف و حجاب در تألیف کتب درسی.
۵- اجرای مسابقات فرهنگی-هنری و علمی با هدف جهت‌دهی به افکار نسل جوان با موضوع حجاب و عفاف و نظرسنجی از جوانان‌ در تهیه طرح‌ها و برنامه‌های مناسب در زمینه‌ حجاب.
۶- تجلیل از دختران و پسران نخبه و ممتاز(با توجه به ملاک‌های حجاب و عفاف و علم) و برگزاری مسابقات و معرفی افراد نمونه با توجه به ویژگی‌های الگویی آنها در زمینه پوشش.
۷- آموزش احکام شرعی عفاف و حجاب و برگزاری کلاس‌های دانش افزایی برای والدین(خصوصا مادران) و توجیه آنها نسبت به رعایت حریم عفاف در خانه و محیط‌‌های اجتماعی از طریق انجمن اولیا و مربیان.
۸- تأکید بر ضرورت رعایت پوشش و الگوی مدهای اسلامی و ترویج الگوهای بایسته در پوشش دانش‌آموزان و همه کادر مدرسه و آرایش نکردن در مدارس
۹- تعیین رنگ‌ها و مدل‌های متنوع در پوشش دانش‌آموزان با رعایت موازین و ضوابط شرعی جهت تأمین سلایق مختلف
۱۱- آشنا کردن جوانان برای شناخت توطئه‌ها، زمینه‌ها، روش‌ها و مجاری نفوذ فرهنگ غربی از طریق مدارس
۱۳- استفاده از شعرخوانی، قصه‌گویی و نقاشی در مقاطع پیش‌دبستانی و مهد کودک جهت آشنا کردن کودکان با فرهنگ عفاف و حجاب
۱۴- معرفی و تشویق نمونه‌های عینی از اساتید، مربیان، نفرات اول کنکور، المپیادی‌ها و خانواده‌ها ایثارگران و... از نظر رعایت مظاهر عفاف و حجاب در مدارس
۱۵- برگزاری جشنواره‌های بومی با موضوع پوشش لباس کردی و استفاده از موسیقی محلی و بومی با زبان کردی
۱۸- غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان – با تأکید بر فرهنگ عفاف و حجاب- از طریق استفاده از توانمندی‌های تشکل‌های دانش آموزی
۱۹- در نظر گرفتن امتیازاتی از نظر انضباطی برای دانش‌آموزانی که پوشش اسلامی را رعایت می‌کنند.
۲۰- در نظر گرفتن امتیازاتی برای مدیران مدارسی که رعایت حجاب کارکنان و دانش‌آموزان آن اسلام و مناسب است
۲۱- پاسخگوی بودن مدیر مدرسه در صورت عدم رعایت عفاف و حجاب از طرف دانش آموزان
۲۲- تهیه و ارسال کتب و مقالات در مورد حجاب و عفاف به مدارس
۲۵- برگزاری مسابقات تفسیر آیات قرآن کریم در زمینه ی حجاب و عفاف
۲۷- تشکیل جلسات هم‌اندیشی دانش‌آموزی در مدارس و کرسی‌های آزاد در این مورد برای دانش جویان
۲۹- طرح مباحث حجاب و عفاف و آداب پوشش اسلامی در قالب آموزش‌های ضمن خدمت
۳۰- اختصاص بخشی از ساعت پرورشی به بحث حجاب و عفاف
۳۱- استفاده از شعر خوانی، قصه‌گویی و نقاشی در مقاطع پیش‌دبستانی و ابتدایی جهت آشنا کردن کودکان با فرهنگ عفاف و حجاب
۳۲- بیان نکته یا مطلبی پیرامون اهمیت موضوع حجاب و عفاف توسط معلمین در فرصتهای مناسب
۳3- نظارت بر رسانه‌های جمعی
۳4- معرفی الگویی تازه که با رعایت معیارهای شرعی، آزادی عمل بیشتری را برای زنان مسلمان فراهم آورد
22 آبان 1403, 19:12
بازگشت