راه از بسترهای اصلی توسعه است زیرا بیشتر عوامل آن از قبیل مواد اولیه، تولید، نیروی انسانی، ماشین آلات و گردشگر از این طریق جا به جا میشود، بنابراین وضعیت شاخصهای اقتصادی تابعی از ویژگیهای کمی و کیفی جادههاست.
نگاه به علل پیشرفت اقتصادی کشورهای توسعه یافته این واقعیت را نمایش میدهد که استاندارد سازی راه شاه بیت موفقیت آنها در تصرف میدانهای اقتصادی داخل و خارج و اوج گیری قدرت مانور در حوزه دیپلوماسی سیاسی و فرهنگی آنها است.
کردستان به علت قرار گرفتن در مدار توسعه ملی بیش از سایر استانها نیازمند استاندارد سازی راه-هاست تا بتواند این مسیر را با موفقیت طی کند به این علت تبدیل به کارگاه بزرگ ساخت راه، آسفالت و ایمن سازی شده که اتمام این روند سبب ارتقاء سرعت توسعه کردستان خواهد شد.
پتانسیلهای کشاورزی، دامداری، تجارت مرزی و گردشگری، کردستان را تبدیل به پشتوانه توسعه ملی نموده زیرا امنیت غذائی، تامین مواد اولیه صنایع و تقویت منابع درآمدی دولت وابسته به این حوزه است و اکنون که غذا تبدیل به یکی از ابزارهای رقابت سیاسی و آلات جنگی شده این جایگاه کردستان بیش از پیش اهمیت یافته که برای بهره برداری از این استعداد عظیم منوط به استاندارد سازی جادههای روستائی و برون شهری است.
رونق گردشگری سبب افزایش گردش انسان در طبیعت و آسان شدن دسترسی به جنگل، مراتع و مناظر طبیعی شده که هر دو امکان وقوع حوادث و آسیب دیدگی این عرصهها را به حداکثر ممکن میرسانند بنابراین برای استفاده از مزایای توریسم و کاهش خطر و خسارات نیاز به تامین جادههای استاندارد دارد.
وجود بیش از 18 ماده معدنی با بیش از 1 میلیارد تن ذخیره قطعی این استان را تکیهگاه تامین مواد اولیه کارخانجات معدنی کشور کرده و بانی افزایش تردد کامیونهای سنگین، نیروی کار، عوامل تخصصی و مدیریتی این حوزه در استان شده که فقدان راههای مناسب موجب افزایش سوانح و تلفات انسانی خواهد شد.
2 مرز باشماق و سیرانبند و 230 کیلومتر مرز مشترک با حکومت اقلیم کردستان عراق سبب قرار گرفتن کردستان در مسیر تجارت خارجی و ترانزیت شده و این هم از عوامل افزایش تردد کامیون-های سنگین تجاری شده و ضرورت توجه به ارتقاء سطح کمی و کیفی راهها شده است.
بنابراین باید حوزه حمل و نقل جادهای کردستان در اولویت مدیریت ملی و استانی قرار گیرد تا هم استان به اوج شاخصهای توسعه یافتگی برسد و هم نقش خود در پیشبرد توسعه ملی را بهترین نحو ممکن بازی کند.
خبرنگار «روژان پرس» با هدف اطلاع رسانی در خصوص وضعیت جادههای کردستان و برنامه-های دولت و مدیریت استان برای ارتقاء شاخصهای کمی و کیفی این حوزه، گفتوگوئی با مدیرکل سازمان راهداری و حمل و نقل استان انجام داده که اینک پیش روی شماست.
اجرای مدیریت واحد مرز مهمترین عامل سامان به تجارت مرزی است
فرزاد حسنی با اشاره به نقش پتانسیل تجارت مرزی استان در پیشبرد توسعه اقتصادی کشور گفت: وجود 2 مرز باشماق و سیرانبند کردستان را تبدیل به یکی از قطبهای تجارت خارجی کشور کرده اما به علت پایین بودن کیفیت زیرساختها نتوانسته نقش کامل خود را بازی کند، نیاز بازار عراق به تولیدات خارجی ایجاب میکند که ایران برنامه افزایش سهم از این بازار را اجرا کند زیرا محدودیت-های این بازار، حرکت عراق به سمت توسعه اقتصادی و رقابت سخت ترکیه میتواند سهم ما از این بازار را کاهش دهد، بنابراین فرصتی مغتنم داریم که نباید آن را از دست دهیم.
وی افزود: طرح توسعه مرز باشماق مریوان در سال 1398 در 2 فاز به تصویب شورای سامان دهی مرزهای زمینی کشور رسید، بر اساس فاز اول محدوده «ترانشیپمنت» که مختص صادرات و واردات است در اختیار گمرک قرار دارد تا در آن مبادله محموله کامیونهای داخلی و خارجی و فرایند گمرکی انجام شود، قرار داشتن مسیر دسترسی تمام بخشهای باشماق در یک محور و کانال موجب بروز مشکلات سنگین ترافیکی شده بود، سازمان راهداری برای پایان دادن به این وضعیت اقدام به تهیه طرح ترافیکی با هدف جدا سازی تمام مسیرها کرد که در اوایل سال 1400 قرارداد اجرای این طرح به امضاء رسید.
حسنی اجرای مدیریت واحد مرز را بزرگترین عامل سامان دهی آن دانست و اذعان کرد: بر اساس تصمیمات شورای ساماندهی و دستور ریاست جمهور مدیریت واحد از 3 سال پیش در دستور کار دولت قرار دارد تا از تداخل مدیریتی و پراکنده کاری جلوگیری گردد، بنابراین سازمان راهداری به عنوان مدیر پایانه مرزی تعیین شد اما سایر دستگاههای حاضر در مرزبه علت داشتن مقررات خاص تا کنون همکاری لازم را نداشتهاند.
حسنی تصریح کرد: بر اساس مصوبه 26مین جلسه شورای ساماندهی مرزهای زمینی کشور 4 شرط برای شروع عملیات طرح توسعه تعیین گردید که مهمترین آنها پذیرش انتقال بخشی از فعالیتهای گمرک به خارج از محدوده «ترانشیپمنت» بود که بعدها به دلیل مخالف گمرک با این موضوع شورای ساماندهی مرزهای زمینی کشور فاز اول توسعه باشماق را از دستور کار سازمان راهداری خارج کرد.
وی در مورد فاز 2 طرح ساماندهی مرز باشماق اعلام کرد: این فاز در 3 بخش مسافری، ترانزیت و حاملهای انرژی و تاسیسات سرویس دهی با 480 میلیارد تومان اعتبار اجرا میشود که عملیات اجرائی در پایان اردیبهشت سالجاری آغاز شده و در تلاشیم تا در سریعترین زمان ممکن آن را سامان دهی کنیم.
مدیرکل سازمان راهداری و حمل و نقل کردستان در ادامه اظهار کرد: 5/7 هکتار از اراضی مرز باشماق متعلق به سازمان راهداری و 5/18 هکتار هم متعلق به استانداری بود که در سال 98 به سازمان راهداری واگذار گردید، علاوه بر این 25 هکتار دیگر هم با 200 میلیارد تومان اعتبار که از محل منابع سازمان راهداری تامین گردید تملک و به آن الحاق شد و اکنون به 50 هکتار رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از شروط برنامه سامان دهی مرز باشماق، ایجاد حریم امنیتی مرز است زیرا تمام برنامههای توسعه آن به این موضوع بستگی دارد، اداره گمرک هم با استناد به این موضوع انتقال بخشی از خدمات به بیرون مرز را منوط به آن میکند و بسیاری از بازرگانان هم در این راستا حرفها و انتقاداتی دارند، بنابراین ضرورت دارد تا حریم امنیتی مرز برای حراست از تجارت و مقابله با افراد مخل امنیت و باندهای قاچاق ایجاد شود.
صادرات 4 میلیون تن کالا در 4 ماه گذشته
این مقام مسئول در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت تجارت، تردد مسافر و ترانزیت از مرز باشماق گفت: در 4 ماه گذشته 4 میلیون تن کالا در قالب 219 هزار بارنامه خارج شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 40 درصد رشد داشت، در نتیجه این اقدامات 136 میلیارد تومان درآمد از محل صدور بارنامه عاید دولت و باشماق را در ردیف سوم درآمدی حاصل از این محل قرار داد، علاوه بر این 1 میلیون و 80 هزار تن کالای ترانزیتی از باشماق وارد شد که با ثبت رشد 127 درصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل 90 میلیارد تومان درآمد در پی داشت، این را بیان کنم که در این مدت 94 هزار نفر مسافر در قالب 14 هزار سفر وارد کشور شدند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 14 درصد افزایش نشان میدهد.
دولت اعتبارات خاص از محل منابع پیادهروی اربعین به کردستان اختصاص میدهد
وی با اشاره به تخصیص اعتبارات ویژه از محل منابع مربوط به پیادهروی اربعین افزود: با توجه به اینکه کردستان از امنترین مسیرهای اصلی ورود به عراق بوده و با افزایش میزان استقبال زوار مواجه است، دولت برای افزایش ضریب کیفی خدمات رسانی و افزایش امنیت تردد از این مسیر اعتبارات خاصی به کردستان اختصاص میدهد، سالجاری از این محل 147 کیلومتر روکش آسفالت در مسیرهای مواصلاتی سنندج - مریوان، 30 کیلومتر دیگر روکش و 40 کیلومتر عملیات لکه-گیری صورت گرفت که مجموع اعتبارات هزینه شده ازاین محل 340 میلیارد تومان بوده است.
حسنی تصریح کرد: علاوه بر این در راستای ایمن سازی مسیرهای تردد زوار اربعین 1 هزار و 460 کیلومترخطکشی، 5/14 کیلومترارتقاء حفاظ میانی، ایمن سازی140 مقطع، 3 هزار و 50 مورد تهیه و نصب تابلوعلایم ایمنی و 300 مترمربع تهیه و نصب تابلوهای اطلاعاتی جمعا بع مبلغ 520 میلیارد ریال انجام شده است.
وی در ادامه اعلام کرد: در بخش پایانه هم اقداماتی از قبیل بهروز کردن تاسیسات مکانیکی و الکتریکی سالن مسافری، رنگ آمیزی درب و پنجره، ایجاد سایبان ورودی، تعمیر و نگهداری سرویسهای بهداشتی، بهره برداری از مرکز پایش راهها در مرز (برای اولین بار در استان) و بتن-ریزی و آماده سازی مسیر ورودی از عراق تا ترانشیپمنت جهت تسهیل ورود کامیونهای ترانزیتی در کارنامه عملکرد داریم.
راههای روستائی کردستان در مسیر شکوفائی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل کردستان در خصوص وضعیت راه روستائی و اقدامات این سازمان در راستای بهبود شرایط اظهار کرد: کردستان 6 هزار و 183 کیلومتر راه روستائی دارد که 3 هزار و 457 کیلومتر آن آسفالت و 2 هزار و 726 کیلومتر آن خاکی است، شاخص طول آسفالت به نسبت طول کل راهها 56 درصد میباشد اما سازمان راهداری روستاهای بالای 20 خانوار را ملاک محاسبه قرار میدهد که بر این اساس 1/71 درصد راههای روستائی بالای 20 خانوار استان آسفالت است که این عدد در میانگین کشوری 84 درصد بوده و ما در ردیف استانهای عقب مانده هستیم.
وی با اعلام توجه ویژه دولت به توسعه کمی و کیفی راه روستائی کردستان خاطر نشان کرد: در مدت 3 سال اخیر با احداث 181 کیلومتر راه روستائی رتبه اول ساخت را در کشور کسب کردیم، در سال 1402 با احداث 134 کیلومتر راه روستائی آسفالته در رتبه 5 کشور قرار گرفیم و امسال هم برنامه آسفالت 140 کیلومتر را در دست اجرا داریم.
حسنی افزود: در سفر اول رئیس جمهور شهید 1 هزار و 500 میلیارد تومان، در سفر دوم 500 میلیارد تومان اعتبار ویژه برای استان مصوب شد که تا کنون 480 میلیارد تومان آن تخصیص یافته و مابقی هم در انتظار تخصیص قرار دارد.
وی در پایان گفت: عملیات احداث راه در 2 سال اخیر معادل 12 درصد کل راههای احداث شده در طول تاریخ راهداری کردستان بوده است که این را افتخاری برای دولت، مدیریت ارشد استان و سازمان راهداری و حمل و نقل میدانیم.