استاندار کردستان گفت: افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه مدارس شبانه روزی نسبت به سال گذشته قابل قبول نیست و باید ۵۰ درصد افزایش یابد.
اسماعیل زارعی کوشا در جلسه مشترک شورای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سوادآموزی در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، با انتقاد از اینکه مشکل اجرای پروژه ملی حیات طیبه در سنندج،۱۳ سال معطل مانده است، اظهار کرد: نگاه سطحی به قیمتها و تشریفات قانونی مهم ترین دلیل عقب افتادن اجرای پروژهها در استان کردستان بوده و این در حالی است که همیشه صلاحیت مردم، دولت و بیت المال در قراردادهایی با نرخ پایین نیست.
استاندار کردستان عواملی چون نظارت بر حین کار و انطباق کار ارائه شده در پروژهها را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: آیین نامه تقویت و توسعه مهارت آموزی باید در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اجرایی شود.
به گفته زارعی کوشا، امروز مهارت یکی از مهم ترین عوامل برون رفت استان از مشکل بیکاری و تغییر ریل فرهنگ کار در کشور است. لذا فرهنگ غیر بومی پشت میزنشینی که از ۷۰ سال پیش در کشور نهادینه شده باید اصلاح شود.
وی با ابراز تاسف از اینکه عمده بیکاران استان کردستان، فارغالتحصیلانی هستند که وابسته به خانواده بوده و هیچ درآمدی ندارند، عنوان کرد: اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی نیروهای کار لازم دارند، لذا باید اشتغال فارغالتحصیلان جدی گرفته شود که یکی از روش های آن توسعه مهارت در مدارس است.
زارعی کوشا گفت: افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه مدارس شبانه روزی نسبت به سال گذشته قابل قبول نیست و باید ۵۰ درصد افزایش یابد.
استاندار کردستان با تاکید بر اینکه یکی از ارزیابی مدیران باید تحقق اهداف نهضت باشد، ادامه داد: قریب به ۳۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی در استان از طریق ساخت و نوسازی نیاز است که در این راه به کمک خیرین نیاز داریم.
تحقق ۳۸ درصدی تحصیل دانشآموزان در رشتههای فنی و حرفهای
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان نیز از تحقق ۳۸ درصدی تحصیل دانشآموزان در رشتههای فنی و حرفهای در استان خبر داد.
هاشم ناظمی جلال، در خصوص سرانه فضای آموزشی در سطح استان اظهار کرد: حدود ۳۰۰۰ فضای آموزشی در استان کردستان وجود دارد که هر سال نیازمند نوسازی تعدادی از آنها هستیم و در این عرصه به وجود خیران مدرسهساز نیاز داریم.
وی در ادامه با اشاره به ابلاغ آئیننامه تقویت و توسعه مهارتآموزی دانشآموزان، افزود: بر اساس این آئیننامه باید تا پایان برنامه هفتم، ۵۰ درصد دانشآموزان دوره دوم متوسطه در رشتههای فنی و حرفهای به تحصیل بپردازند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان از تحقق ۳۸ درصدی تحصیل دانشآموزان در رشتههای فنی و حرفهای در استان کردستان خبر داد و گفت: آموزش همراه با تولید هنرستانهای استان امروز ضروری است و برای تحقق این امر هم نیاز به منابع مالی داریم که بخشی را آموزش و پرورش میتواند تأمین کند، اما کافی نیست.
ناظمیجلال در ادامه گزارشی از عملکرد سوادآموزی استان در پوشش حجم سال ۱۴۰۲ ارائه کرد و با بیان اینکه در مجموع ۶۶.۶ درصد حجم ابلاغی سال ۱۴۰۲ تحت پوشش قرار گرفته است، افزود: عملکرد استان در دوره سواد آموزی ۳۶.۴ درصد، در دوره انتقال ۱۱۳.۱ درصد و در دوره تحکیم نیز ۵۴.۴ درصد است.
ثبت نام ۱۹۴۹ نفر در دوره سوادآموزی در کردستان
گلبهار خسروی، معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست، گزارشی از اهم اقدامات این حوزه در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در راستای شناسایی، جذب، کلاس گذاری، آموزش، نگهداشت و همچنین برگزاری امتحانات پایانی سواد آموزان ارائه کرد و گفت: در مجموع از ۱۴ هزار و ۴۴۹ نفر حجم استان، ۹۲۲۰ نفر تحت پوشش قرار گرفتهاند که عملکرد استان ۶۶.۶ درصد است.
وی افزود: در دوره سواد آموزی ۱۹۴۹ نفر، در دوره انتقال ۵۱۲۱ نفر و در دوره تحکیم نیز تعداد ۲۱۵۰ نفر ثبت نام کردهاند.
معاون سوادآموزی کردستان، مجموع کلاسهای سواد آموزی استان را ۸۰۸ کلاس عنوان کرد و ادامه داد: در سال تحصیلی جاری تعداد ۸۲۰۶ نفر زن و ۹۲۰ نفر مرد در کلاسهای سواد آموزی ثبت نام و تحت پوشش برنامههای سواد آموزی قرار گرفتهاند.