
آیین از تأثیرات سبکهای هنری مختلف مانند امپرسیونیسم، کوبیسم و سورئالیسم بهره برده و با ترکیب آنها، سبک منحصربهفرد خود را پیدا کرده است. او با مطالعه آثار هنرمندانی چون گرهارد ریشتر و جکسون پولاک، تلاش کرده است تا سبک خود را تکامل دهد و از اشکال هندسی مانند دایره، مربع و مثلث در آثارش استفاده کند.
همچنین، ادیب آیین مخالف محتوای سیاسی و اجتماعی در نقاشی است و آثارش اغلب موضوعاتی متفاوت و نوآورانه دارند. او با پیشرفت کار خود به سمت جنبش اکسپرسیونیستی جلب توجه کرده و نامش به عنوان یک هنرمند معاصر به طور قابل توجهی در تاریخ هنر ثبت شده است.
ادیب آیین با طیف گستردهای از سبکها و موضوعات، تلاش کرده است تا به خودی خود جامعه هنری را به چالش بکشاند و دهنیت ذاتی و تفکرش مرزهای ادراک را برای مخاطبانش زیر سوال میبرد.

وی از فرآیند خودانگیخته و شهودی که به ناخودآگاه جمعی نفوذ میکند، استفاده میکند تا ارتباط عمیقتری با آثارش برقرار کند. این نوع تکنیک به او اجازه میدهد که با روشهای جدیدتر و فیزیکیتری به هنرش بپردازد و در نتیجه در فضای فرهنگی مصرفکننده تأثیر گذار باشد.
زندگی شخصی ادیب آیین با مشکلات متعددی همچون مبارزات شخصی، مشکلات اقتصادی و عدم حمایت اطرافیان همراه بوده است. با این حال، عملکرد هنری او در سالهای پربار بسیار موفق بوده و آثارش به جایگاه نمادی در فرهنگ و هنر معاصر رسیده است. وی برای ادامه کشف و آزمایش انواع مختلف تکنیکهای قطرهای خود و آزمون رنگها، بافتها و ترکیببندیهای مختلف به تحقیق و پژوهش ادامه میدهد.
هنر ادیب آیین از سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی شروع شده و او از کودکی علاقهمند به موسیقی بوده و مدتها وقت خود را برای تحقیق و بررسی تأثیر موسیقی بر نقاشی و برعکس صرف کرده است. این هنرمند به واسطه آثارش در مجلات، نمایشگاهها و فیلمها به نمایندگی از فرهنگ هنری و نمادی بودن او کمک کرده است.
با وجود چالشها و مشکلاتی که در زندگی این هنرمند وجود داشته، عملکرد هنری او همچنان در سالهای پربار و موفقیتآمیز بوده است.